Tuesday, 24 July 2012

Perbetulkan.


Assalamualaikum and hai peeps !

How's RAMADHAN ? Ada baik ? 
Semoga kita dipanjangkan usia dan diberi kekuatan untuk sempurnakan Ramadhan tahun ini. 
InsyaAllah.

"Apa guna sembahyang tapi tak pakai tudung. Puiihhh!"
Cliché.

"Puasa pon tak guna kalau tak sembahyang."
Cliché.

"Ekeleh. Pakai tudung tapi tak tutup dada. Macam bangang."
Cliché.

Ayat ini gua dah biasa dengar. Dah biasa baca. Dan jugak biasa cakap. 

Yes, gua setuju. Apa yang tertera di atas tu semua nya betul. And takde silap nya. Lagipun gua takde pon cakap salah, kan ? Kan ? Kan ? Kan ? Hahah. Tapi begini lah manusia. Sesetengah nya.

Men. 
Are always good in complaining. 
Better in judging. 
And above all these, BEST in criticizing.

Bukan apa nya. Gua faham apa yang korang cuba sampaikan melalui kata-kata tersebut. Tetapi...sesetengah kita tau complain. Tau kutuk. Tau kritik. Tapi tak pernah tau nak "PERBETULKAN" kesalahan. Perbetulkan yang gua cuba maksudkan terangkan apa yang salah, and tunjukkan apa yang betul. Kalau asyik cakap orang tu salah. Orang ni salah. Tapi tak pernah nak tolong betulkan, sampai bila-bila orang tu buat salah. Isn't that right ? Betulkan ? 

Diberikan contoh, "Puasa pon tak guna kalau tak sembahyang.". Ini selalu diperkatakan. Bak kata orang Nismilan, ALWAYS. Apart from saying that, why don't we try to make it more polite and more wiser. Like, "Alhamdulillah kau puasa. Boleh pon. Tapi kalau boleh rajin-rajin kan jugak sembahyang.". Again, PERBETULKAN apa yang silap. And biar teguran yang berhikmah. *winkwink*

"Ekeleh. Pandai cakap lah kau woi ! Engkau pon tak perfect mana !"
Cliché. 

Last, thanks for reading. 
Tunjuk apa yang salah, ajar apa yang betul. 
Ajak kepada kebaikan, bukan ejek sebab kesalahan.

PEACE ! \m/



ps : Jangan. Marah. Aku. Aku. Juga. Manusia. 

Wednesday, 11 July 2012

Rujukan.



Assalmualaikum and peace may be upon y'all dear readers. 

Membaca tanpa rujukan. 
Memahami tanpa rujukan. 
Lalu nya, terpesong. 
Terperosok entah di jurang mana.
 
Bercakap ikut ketaksuban.
Melolong saja menuding jari.
Entah siapa yang kena.
Ikut suka dia.
Tiada rujukan.
 
Menulis ikut rentak hati.
Mencaci mencerca sana sini.
Tiada arah, caca marba.
Entah mana panduan.
Entah mana rujukan. 

Sekian. Gua berpuisi.
Thanks for the time. xoxo.

Akhir kata, diam sebelum bicara.