Tuesday, 24 July 2012

Perbetulkan.


Assalamualaikum and hai peeps !

How's RAMADHAN ? Ada baik ? 
Semoga kita dipanjangkan usia dan diberi kekuatan untuk sempurnakan Ramadhan tahun ini. 
InsyaAllah.

"Apa guna sembahyang tapi tak pakai tudung. Puiihhh!"
Cliché.

"Puasa pon tak guna kalau tak sembahyang."
Cliché.

"Ekeleh. Pakai tudung tapi tak tutup dada. Macam bangang."
Cliché.

Ayat ini gua dah biasa dengar. Dah biasa baca. Dan jugak biasa cakap. 

Yes, gua setuju. Apa yang tertera di atas tu semua nya betul. And takde silap nya. Lagipun gua takde pon cakap salah, kan ? Kan ? Kan ? Kan ? Hahah. Tapi begini lah manusia. Sesetengah nya.

Men. 
Are always good in complaining. 
Better in judging. 
And above all these, BEST in criticizing.

Bukan apa nya. Gua faham apa yang korang cuba sampaikan melalui kata-kata tersebut. Tetapi...sesetengah kita tau complain. Tau kutuk. Tau kritik. Tapi tak pernah tau nak "PERBETULKAN" kesalahan. Perbetulkan yang gua cuba maksudkan terangkan apa yang salah, and tunjukkan apa yang betul. Kalau asyik cakap orang tu salah. Orang ni salah. Tapi tak pernah nak tolong betulkan, sampai bila-bila orang tu buat salah. Isn't that right ? Betulkan ? 

Diberikan contoh, "Puasa pon tak guna kalau tak sembahyang.". Ini selalu diperkatakan. Bak kata orang Nismilan, ALWAYS. Apart from saying that, why don't we try to make it more polite and more wiser. Like, "Alhamdulillah kau puasa. Boleh pon. Tapi kalau boleh rajin-rajin kan jugak sembahyang.". Again, PERBETULKAN apa yang silap. And biar teguran yang berhikmah. *winkwink*

"Ekeleh. Pandai cakap lah kau woi ! Engkau pon tak perfect mana !"
Cliché. 

Last, thanks for reading. 
Tunjuk apa yang salah, ajar apa yang betul. 
Ajak kepada kebaikan, bukan ejek sebab kesalahan.

PEACE ! \m/



ps : Jangan. Marah. Aku. Aku. Juga. Manusia. 

3 comments:

  1. setuju. nak nasihat ponn ada caranye. bukannya main redah jee. orang bukan nak dengar nanti. makin marah ade lahh :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan. Nasihat kena berhikmah. Baru orang hormat dengan nasihat kita. :)

      Delete